Mita tehda kun kylassa ollut vieras ei maksa ala-ikaisen tyttarensa aiheuttamaa vahinkoa?
Tapahtuma: Minulla kavi kylassa veljeni ja hanen tyttoystavansa ja hanen alaikainen tyttarensa joulun ja uuden vuoden aikana Floridassa. Jouluna istuttiin parvekkeella ja laulettiin karaokea tietokoneeltani (lappari). Ilta meni mukavasti ja 17v. tyttokin oli saanut aidilta Sangria viinia juotavaksi. Siina sitten laulettiin ja juteltiin kun tytar vahingossa laikytti viiniaan koneelle. Seurauksena tietokoneeni ei toiminut ja lahetin sen Macille korjattavaksi. Yritin laittaa vian takuun piikkiin, mutta he nakivat kuivunutta punaista ainetta sisalla joten jouduin maksamaan n. 700 euroa. Sovittiin tyttaren aidin kanssa, etta laittaa vahingon matkavakuutuksen piikkiin, mutta vakuutus hylkasi hakemuksen ja sanoivat etta mina voin tehda ilmoituksen kotivakuutukseen. Minulla ei ole kotivakuutusta kun olen vain vuokralla.
Mielestani aiti on vahingosta vastuussa jo sen varjolla etta lapsi oli alaikainen seka etta oli antanut hanelle viinia. Nyt kuitenkin riitaa on etta mina olen osittain vastuussa vahingosta, ja han haluaa neuvotella. Mielestani ei ole muuta neuvoteltavaa kuin maksusuunitelma vahingon korvaukseksi. Ehdotin 100 euroa/kk tammikuuhun asti, jolloin heilla on ollut vuosi aikaa korvata vahinko. Nyt ei hanesta ole kuulunut mitaan ja epailen etta jattaa maksamatta. Mita tehda? Onko Suomessa 'small claims court' jonne voi vieda omia asioitaan tuomarin eteen paatettavaksi? Mita vaihtoehtoja ja ehdotuksia olisi? Kiitos paljon!