| User | Post |
|
3:53 pm 2011/03/16
| Aleksandra
| | |
| Taloudellisesti rajoittunut | posts 4 | |
|
|
Post edited 3:54 pm – 2011/03/16 by Aleksandra
Hei kaikille! Tavoitteena olisi tosiaan päästä ensin eroon opintolainasta ja tämän lisäksi säästää vielä 6000 euroa, mikäli pätkätyöläisen hommat saavat jatkua vielä kesäkuun jälkeenkin. Aluksi säästän sen verran, että saan opintolainan maksettua pois. Tämän jälkeen alan kasvattaa varsinaista säästöpottia.
Päähaasteen lisäksi ruokamenot on mulla sellainen kohde, missä varmasti olis nipistettävää.Tässä siis olisi minihaasteen paikka. Yhden hengen taloudessa asuvana yksin kokkailu on tylsää, joten liian usein tulee turvauduttua työpaikan (heikkoon) lounasravintolaan ja illalla sitten syötyä vähän sitä sun tätä. Tähän toivon saavani aikaan muutosta, saa paljon parempaa ja edullisempaa evästä kun vain jaksaa tehdä itse.
Jännittävää nähdä kuinka käy! Tsemppi on ainakin tällä hetkellä hyvä .
Tilanne tällä hetkellä:
Opintolainaa: 3900
Säästössä: 2700
Ruokamenot: ?
|
|
|
4:18 pm 2011/03/16
| kesakuu
| | |
| Saiturin lammas | posts 57 | |
|
|
Minun täytyy oikeasti ihailla monen tähän haasteeseen osallistujan asennetta. Pätkätöistä, pienistä tuloista tai muista "hyvistä" säästämisen esteistä huolimatta monet ottavat rohkeasti härkää sarvista ja käyvät tuumasta toimeen.
Eli ei muuta kuin tsemppiä vaan. Itse olen selvästi oppinut liian mukavuudenhaluiseksi ja siksi säästäminen on minulle asennemielessä vaikeaa vaikka tasaisten tulojen takia taloudellisesti sen ei pitäisi sitä olla.
|
|
|
10:33 pm 2011/03/16
| Saituri
| | |
| Admin
| posts 168 | |
|
|
Samaa ihailua täältäkin sataa. Paljosta kun on niin helppo lohkaista säätöpossuun niin, että ei tunnu missään, mutta pienemmistä virroista kiristetyt pennoset oikeasti vaikuttavat aivan toisella tapaa valintoihin.
Aleksandra, ruokamenot ovat todellakin hyvä säästökohde, jossa ennakkoluulottomalla asenteella ja pienellä seikkailunhalulla pääsee vuositasolla hyvin helposti satojen eurojen säästöihin.
Odotan mielenkiinnolla edistymistarinoitasi.
|
|
|
9:37 am 2011/03/17
| Big-Sam
| | |
| Omillaan pärjäävä | posts 139 | |
|
|
Sama huomio kuin kesakuulla.. Haasteeseen on tarttunut paljon ihmisiä, joilla olisi "hyviä" syitä kusettaa itseään ettei vähästä voi säästää. Vähän jopa mietityttää tuo oma tavoitteeni, sillä minulla on vakituiset tulot, omaisuutta joka tuottaa pääomatuloja ja muutenkin hyvä tilanne. Tosin lainaa on kuin Kreikan valtiolla (pientä värikynää)
Noista ruokakuluista saa oman kokemuksen mukaan nipistettyä 60-70% jos ei ole niitä yhtään ennen seurannut. Aiemmin itsekkin söin lounaan raflassa ja illalla sitten sitä sun tätä. Nyt teen kotona ruokaa töihin mukaan ja iltaisin useasti samaa pöperöä eri lisukkeilla. Ehkäpä talouden kasvaessa yhdestä henkilöstä kahteen oli se tarvittava potku persauksille !?
Ei muutakun tervetuloa minunkin puolestani ja tsemppiä haasteeseen! 
|
|
|
10:50 am 2011/03/17
| Anwe
| | |
| Taloudesta jotain ymmärtävä | posts 31 | |
|
|
Tervetuloa joukkoon! 
Itse olen ihmetellyt suuresti täällä olijoiden ruokabudjetteja ja erityisesti Saiturin superbudjettia, jota pidetään haastavana tai jopa mahdottomana. Omassa taloudessani 50 e/kk/hlö riittää ruokaan aivan mainiosti. Eikä meillä syödä pelkkää makaronia ja ketsuppia, tänäänkin ruokana oli sweet&sour possuwokkia. En tiedä johtuuko ruokabudjetin pienuus siitä, että teen paljon itse ja käytän melko vähän valmistuotteita tai puolivalmisteita vai jostain aivan muusta. Luultavasti suurin säästö tulee kuitenkin siinä, että pyrin ostamaan vain kauden vihanneksia ja hedelmiä jotka ovat aina edullisempia ja vain ylitsepääsemättömän himon vuoksi jotain erikoisempia tuotteita. Mutta toki on ymmärrettävää, ettei se helpolta tunnu, jos on tottunut muuhun. Mainittakoon nyt vielä etten pyri tietoisesti pitämään ruokabudjettia 50 eurossa henkilöä kohden vaan se luonnollisesti vaihtelee sen mukaan mitä päätän valmistaa. Yleensä se kuitenkin pysyy noissa rajoissa ihan itsestään. Tässä taloudessa asuu siis minä (25 v. normaalipainoinen nainen) ja kaksi kasvavaa lasta 
|
|
|
|
|
12:58 pm 2011/03/17
| norppa
| | |
| Moderator
| posts 143 | |
|
|
Anwe: itse olen joskus hätkähtänyt kun olen kuullut ystäväperheiden ruokabudjetit ja luulen tietäväni miksi luku on per henkilökin aivan jotain muuta kuin itselläni. He eivät seuraa oikeasti menojaan, vaan heillä on vain näppituntuma siihen paljonko rahaa menee muiden "pakollisten" menojen jälkeen ruokakauppaan (ja huoltamoille ja lounasravintolaan ja kioskille ja baariin ja apteekkiin ja autotarvikekauppaan ja puutarhamyymälään ja vaatekauppaan ja …) ymmärrät mitä tarkoitan. Kaksi eri nelihenkistä tuttavaperhettä on ruokakuluista keskusteltaessa vetäissyt hihasta arvion "tonni kuussa ruokakauppaan". Se ei todennäköisesti pidä aivan tarkkaan ottaen paikkaansa, mitä en ole tietenkään uskaltanut kasvokkain sanoa. Mutta ainakin toisesta tiedän varmuudella että hän ei edes seuraa menoja, joten luku saattaa hyvinkin tarkoittaa palkasta maksettujen laskujen jälkeen jäävän summan ja kuun lopussa häämöttävän tilin nollasaldon välistä erotusta, johon mahtuu sitten kaikki muutkin menot kuin ruokakauppa, joka vain sitten vetäistään esiin siksi että luultavasti se on prosentuaalisesti isoin yksittäinen osa tuosta käyttöön jäävästä summasta.
Itsekin niputan aina ruokakuluista puhuessani mukaan kaikki ruokakaupan ostokset ja näissä voi olla toisinaan isommista marketeista ostettua kaikennäköistä tavaraa. Olisi mielenkiintoista kyllä selvittää vaikka edes yhden kuukauden ajalta mikä on pelkkä aterioille tarkoitettujen elintarvikkeiden osuus ja eritellä herkut, hygienia, pesuaineet, lehdet yms. ruokiin kuulumaton. Otankin tästä itselleni haasteen lähikuukausille.
|
|
|
2:54 pm 2011/03/17
| Aleksandra
| | |
|
|
Post edited 3:09 pm – 2011/03/17 by Aleksandra
Ohoo, onpas täällä runsaasti kannustusta, suuret kiitokset kaikille! Mukava aloitella säästöprojektia kun ilmapiiri on näin kannustava .
Oma työtilanteeni on siinä mielessä hyvä että vaikka pätkätöitä teenkin, olen ollut saman ison talon palveluksessa jo kohta kolme vuotta ja vaikka tehtävät ovat välillä vaihtuneet, on uusi pätkä aina seurannut edellistä. Palkkakehityskin on ollut nousujohteinen. Tänä vuonna talossa olisi tarkoitus tarkastella pätkätyöläisten asemaa tarkemmin joten jännityksellä odotan, tarkoittaako tämä vakinaistamista vai uuden työpaikan etsintää… Aika näyttää. Jos vielä saan uuden sopimuksen vuoden loppuun, ei tuon 6000 euron saavuttaminen pitäisi kuitenkaan olla lainkaan mahdotonta.
Ruokapuolella tsemppasin jo heti eilen: Keitin ison kattilallisen kalakeittoa jota otin tänään lounasevääksi, syön siitä vielä huomennakin ja loput pakastan. Yhden työpaikkalounaan hinnalla sain ainakin viisi ateriaa, kyllä tällainen kannattaisi ottaa ihan tavaksi ! Totta on muuten myös että aikaisemmin avopuolison kanssa tuli kokkailtua ihan eri tavalla, aina tehtiin yhdessä ruokaa niin että kotona syötiin hyvin ja siitä riitti eväisiinkin. Yksin on tullut laiskistuttua. En osaa oikein arvioida, paljonko ruokakuluni tähän mennessä ovat olleet mutta paljon pienemmät ne voisivat tosiaan olla. Vaikken ihan 50 euroon/kk pääsisikään, ei kulujen suunta voi olla nyt muuta kuin alaspäin.
Pidin jossain vaiheessa menoistani excel-taulukkoa, jossa olin tosi tarkasti eritellyt mm. päivittäismenoni ruokaan, herkkuihin, kosmetiikkaan, hygieniaan, pesuaineisiin, kissojen ruokaan ja tarvikkeisiin yms. Oli tosi mielenkiintoista tämä mutta melko suuritöistä, siihen se innostus sitten omalla kohdalla loppuikin ja koko menotaulukon ylläpito samaten. Tätä projektia voisikin kokeilla uudelleen (ehkä alussa yksinkertaistetumpana tosin, jotta into ei heti alkuunsa lopahtaisi). Hyvä se menoseurantakin olisi saada tavaksi.
|
|
|
4:00 pm 2011/07/28
| Aleksandra
| | |
|
|
Pikainen tilannepäivitys piiitkän kesätauon jälkeen. Haaste on kohdallani edistynyt hienosti, opintolaina on maksettu ja säästössä on tällä hetkellä 4000 euroa. Työsuhteellekin on jatkoa syyskuun loppuun saakka joten 6000 euron tavoitteen saavuttaminen ei näytä mitenkään mahdottomalta ! Myös ruokamenoista olen saanut nipistettyä ja vaikken vielä mikään mestarikotikokki olekaan, on lounas nykyään mukana huomattavasti useammin kuin aikaisemmin. Kaiken kaikkiaan, hyvin menee mutta menköön!
Opintolainaa: 0
Säästössä: 4000
Ruokamenot: pienenemään päin
|
|
|
12:58 pm 2011/09/01
| Aleksandra
| | |
|
|
Post edited 12:59 pm – 2011/09/01 by Aleksandra
Tilannepäivitys: Tavoite saavutettu, opintolaina maksettu, jemmassa 6000 euroa! Tiukassa loppukirissä auttoivat lomarahat sekä rahaksi vaihdetut lomapäivät. Mietin tässä säästötavoitteen kasvattamista mutta ehkä odotan kuitenkin siihen saakka että työtilanteeni loppuvuodeksi selviää, työsuhteeni kun on jälleen kerran katkolla syyskuun lopussa eikä jatkosta ole vielä tietoa.
Siihen saakka keskityn edelleen minihaasteeseeni eli ruokamenojen pienentämiseen. Uutena haasteena on lisäksi kuukausittaisten menojen tarkka seuranta. Totesin, ettei exceleiden pyörittely sovi mulle (alan ihan liian yksityiskohtaiseksi), lasken mieluummin kynällä ja paperilla. Niinpä säästän kaikki kuitit ja kerran viikossa teen perinteiseen ruutuvihkoon yhteenvedon viikon menoista eri menoryhmittäin, kuukauden lopussa sitten isomman koonnin. Toistaiseksi tuntuu toimivan!
Palaan asiaan vielä myöhemmin kunhan loppuvuoden työtilanne on selvillä, sitten selviää, nostanko säästötavoitetta ja jos nostan, niin kuinka paljon.
Opintolainaa: 0 e
Säästössä: 6000 e
Ruokamenot: tarkassa seurannassa
|
|
|
11:39 pm 2011/09/01
| Saituri
| | |
| Admin
| posts 168 | |
|
|
Fantastista! Syvät onnittelut ylläpidon puolesta. Näin siinä käy, että moni pääsee haasteissaan pidemmälle kuin uskoisikaan ja sinä olet hieno esimerkki sinnikkyyden ja suunnitelmallisuude tuottamasta tuloksesta. Voin myös sanoa, että tiedän miltä sinusta nyt tuntuu, eikä tuo tunne ihan huono ole 
Odottelemme mielenkiinnolla vuoden lopun päivitystäsi.
|
|